Lainaa.com

Luokittelematon

Brasil

19.11.2011, syppis

OI! (= moi portugaliksi 😛 ) ((hahaaa))

Matka oli huippu. Kertoisin kaiken, mutta ette jaksais lukee 😀

Alotetaan kuitenkin alusta, eli Resistencian bussiterminaalista. Mentiin hyvissĂ€ ajoissa (oho oho) paikalle odottelemaan bussia. (joka on kolme kertaa mukavampi ku atlantin lentokone!) MeillĂ€ oli oikeen saattosaattue mukana; koko perhe ja siskon kolme kavaljeeria, joista jokainen yritti olla erityisen kultainen tulemalla saattamaan sen matkaan.. (haha idea plörĂ€hti..) Mut mĂ€ en jaksanu keskittyĂ€ niihin, koska nĂ€in siellĂ€ jotain nuorii AFS-paidat pÀÀllĂ€ (toinen vaihtarijĂ€rjestö!) ja mĂ€ menin tietty heti kysyy ettĂ€ mistĂ€ te ootte. Ja arvaatte tai ette tai uskotte tai epĂ€ilette tai mitĂ€ vaan, mut siellĂ€ oli kaks suomalaista! Oli hienoo pÀÀstĂ€ nĂ€kee jotain ”omia”. Vaikkei kauheesti ollu aikaa jutella, huomasin ettei suomenkieli enÀÀ toimi niinku ennen. Oli tosi vaikeeta puhua suomeks ja vĂ€liin lipsahti espanjankielisiĂ€ sanoja. Ihan hullua ku voi tĂ€llee unohtaa oman kielensĂ€. SkypessĂ€ kyl osaan puhuu, mut kasvotusten oli ongelmia, paljon…

quinto

Nonii nyt Brasiliaan. MeidÀn matka alko isolla pitkÀnmatkanbussilla, jossa oli iiiisot sohvamalliset istuimet kaikille ja missÀ tarjoiltiin ruokaa. Nam. No sattu olemaan halloweenlauantain ilta ja kaikki kaupungin pikkupojat juoksi tekemÀssÀ piloja, kuten se yks joka pÀÀtti heittÀÀ ohi ajavaa linja-autoo kivenmurikalla. MeiltÀ hajos ikkuna, joka toisessa kerroksessa ulisi kivasti ja jouduttiin odottamaan, vaihtamaan bussia ja odottamaan. Kun pÀÀstiin siitÀ vaivasta, saatiin vihdoin alotettua matka ulos kaupungista. Mun paikkalippu osotti yhen abipojan viereen, just sen nyrpeimmÀnolosen tietty. Mut se oli ajantasalla ja tajus kysyÀ multa, ettÀ haluanko vaihtaa paikkaa Loren viereen (sisko). Tietty halusin. Eka matka meni jutellessa ja nukkuessa. Aamulla saavuttiin Missionesiin, toiseen provinssiin. Kaikki nukku ja ulkona sato. Bussissa oli sellanen nihkeen kostee tunnelma ja mÀ olin ainut hereillÀ. Kattelin vaan maisemia ja mietin mahtavia. Missionesissa maassa on paljon rautamineraalia ja se tekee mullasta punertavaa. Luonto on muutenkin tropiikkisempaa viidakkoa. Tosi upeet vÀrit yhdessÀ se punertava maa, kirkkaanvihree viidakko ja tosisininen taivas. PiiiiiiitkÀn ajomatkan pÀÀstÀ löydettiin ulos viidakosta ja tultiin Puerto Iguazun bussiasemalle, jossa syötiin ja sitten vaihdettiin pienempÀÀn turistibussiin joka vei putouksille.

En oo ikinĂ€ nĂ€hny mitÀÀn niin suurta ja voimakasta ku ne putoukset. Tais olla jopa samainen pĂ€ivĂ€ jolloin olin siellĂ€, ku se valittiin maailman seittemĂ€n ihmeen joukkoon! Ja sen paikan se kyllĂ€ ansaitsee. Ne jakautuu Argentiinan ja Brasilian puolelle niin, ettĂ€ Argentiinan puolella pÀÀsee kĂ€velemÀÀn niiden yllĂ€ ja alla ja jokapuolella, mut Brasiliasta taas nĂ€kee kaiken. Me oltiin Argentiinan puolella. Kastuttiin ja kasteltiin kamerat moneen kertaan. KĂ€veltiin paljon ja vĂ€sytti, mut aina uudet kuvakulmat putouksista jakso innostaa. Otin ekana pĂ€ivĂ€nĂ€ yli 600 kuvaa 😀 IMPRESSIONANTE!

Garganta del diablo

muutan tÀnne

tyylikĂ€s perhonen leopardijakussa 😛

sateenkaari

Vaihdettiin taas bussia, ylitettiin raja ja matkustettiin kohti CamboriĂșta. Matkalla kĂ€ytiin peseytymĂ€ssĂ€ ja syömĂ€ssĂ€ jossain adventistien leiripaikassa ja sitte taas jatkettiin. Parin tuhannen kilometrin jĂ€lkeen saavuttiin perille. MeidĂ€n hotelli oli rauhallinen ja vaikutti pieneltĂ€, mutta siellĂ€ ilmeisesti oli jotain piilokerroksia, koska meidĂ€n jĂ€lkeen sinne tuli vielĂ€ kolme bussilastillista ihmisiĂ€. SinĂ€nsĂ€ hassua, koska nyt ei oo missÀÀn lomakausi. Ranta oli kohtuullisen kĂ€velymatkan pÀÀssĂ€ ja mĂ€ nautittiin. Ekana pĂ€ivĂ€nĂ€ (perillĂ€) me löhöttiin vaan rannalla, otettiin kuvia ja syötiin hyvin. Ruokapaikoissa oli aina kyltti, ettĂ€ jos jĂ€ttÀÀ ruokaa lautaselle joutuu maksamaan 3-10 realia sakkoa. Ihan hyvĂ€ systeemi sinĂ€nsĂ€. Paitsi ettĂ€ ruuat oli astetta erikoisempia. Esim. yhtemĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ meille tarjoiltiin yllĂ€tyksenĂ€ suklaapizzaa. Siis normaali pizzapohja suklaaraasteella ja mansikanpalasilla… Ja isiĂ€ lainaten sanoisin, ettĂ€ tulipa syötyĂ€ siinĂ€ kaks kertaa; ensimmĂ€isen ja viimeisen. Mut mielenkiintonen kokemus.. 😀 Pizza = <3 ja suklaa = <3 mutta suklaapizza = XS

mami, me fuy a brasil....

YhtenĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ mentiin Florianopoliseen (Ă€lĂ€ kysy miten se kirjotetaaaaaaan!) Kierreltiin kaupungin keskustaa ja shoppailtiin. Se on nĂ€tti kaupunki meren rannalla. Ostosten ja ruuan jĂ€lkeen mentiin rannalle, jonka piti kuulemma olla hurjasti kylmempi ku ”oma” ranta, mut mĂ€ en huomannu mitÀÀn eroa. Haha. SiellĂ€ oli sellanen hieno iso silta, jota ihan vartavasten pysĂ€hdyttiin kuvaamaan. Oli sellanen kivan lĂ€mmin pĂ€ivĂ€, toppikeli, mut ei kuitenkaa lĂ€kĂ€hdyttĂ€vĂ€. MĂ€ nautin, taas kerran.

Sitte mentiin Beto Carrero Worldiin. Ai ettĂ€ ku oli hauskaa 😀 Se on vĂ€hĂ€n ku ”mini-disneyland” mut tosi mini verrattuna disneyhyn… Siis huvipuisto, teemapuisto, mikĂ€lie 😀 Ja tajusin, ettĂ€ oon tottunu vĂ€hĂ€n liian hyvÀÀn, kun kaikki oli ihan huuli pyöreenĂ€ ensimmĂ€isestĂ€ ja pienimmĂ€stĂ€ vuoristoradasta, joka kohdalle osu. Se oli ehkĂ€ jotain SĂ€rkĂ€nniemen vauhtimadon luokkaa… Kaikki oli niin innoissaan, etten kehdannu nĂ€yttÀÀ kovin ”tottuneelta”. No seuraavaks oli vuorossa vĂ€hĂ€n kiinnostavampi juttu. Se oli niinku tornado, mut vĂ€hĂ€n isompi. PiiitkĂ€ssĂ€ jonossa ehti tulla tylsĂ€ ja mua huvitti ku kaikkia jĂ€nnitti oikeesti. MĂ€ olin ainut tylsĂ€, joka ei jaksanu hehkuttaa ja sanoin sille yhelle opettajanaiselle joka oli meidĂ€n mukana, ettĂ€ tĂ€ssĂ€ laitteessa ei oo kuollu ku kaks, ja siitĂ€ki on jo aikaa. Se meni ihan kalpeeks… Miten joku vielĂ€ menee tĂ€hĂ€n halpaan 😀 Hihiii… Ja sitte varotin tyttöi, ettĂ€ avonaiset hiukset voi tarttuu johonki ja repĂ€stĂ€ pÀÀnahan irti; kaikki pisti nutturan. Kaikki oli niin hermoissaan. Ja mĂ€ olin kamala ja vaan nauroin. No sitte ku pÀÀstiin istumaan laitteeseen ja turvalaitteet oli jo kiinni, mun siskolle tuli pakokauhu, ja se olis halunnu lĂ€htee, mut se ei enÀÀ pÀÀssy irti. MĂ€ vaan sanoin ettĂ€ nyt mennÀÀn ja se oli vĂ€hĂ€llĂ€ saada kohtauksen. Koko juttu meni kuitenkin nopeesti ohi ja sen jĂ€lkeen me vaan naurettiin. Ja tietty leijuttiin kaikille jĂ€tkille, jotka ei ollu uskaltanu tulla. Mut siellĂ€ oli paljo mielenkiintosampiaki juttuja, kuten esim. se vapaapudotustorni ja King Kong. Oli kiva pĂ€ivĂ€ ja aurinko paisto melkipĂ€ koko ajan. KĂ€ytiin kattomassa autoshow, jossa mĂ€ vaan pelkĂ€sin, en niiden kuskien puoesta (omapahan on tyhmyytensĂ€ jos kuolee) mut lĂ€hinnĂ€ mun kĂ€vi sÀÀliks niiden Ă€itejĂ€. Ja toinen show oli sellanen vĂ€rikĂ€s musiikkiteatteriesitys kliseisestĂ€ cowboytarinasta, mutta sitĂ€ oli tosi kiva kattoo. Kesken shown taivas rĂ€jĂ€hti ja tuli oikeen kunnon piiskasade. Juostiin bussiin ja kastuttiin lĂ€pimĂ€riks. Illalla hotellilla oli tyttöjen jĂ€rjestĂ€mĂ€t juhlat, jokka jĂ€i matkan kolmista juhlista laimeimmaks. Pelattiin sanaleikkejĂ€ ja laulettiin karaokee. Teemana oli, ettĂ€ kaikkien piti pukeutuu mustavalkoseen.

100m/3s

ENO 🙂

Kaikista kuumin pĂ€ivĂ€ oli ku mentiin merirosvopurkilla jollekkin saarelle. Laivalla oli jĂ€rjestetty oikeen taistelushow ja merirosvot nĂ€ytteli oikeen antaumuksella. Saarella otettiin aurinkoo, uitiin ja shoppailtiin pikkuputiikeissa. Me lĂ€hdettiin sieltĂ€ sellasilla vinssihisseillĂ€ vuoren yli. Se oli hienoo 😛  Joku pĂ€ivĂ€ me mentiin vesipuistoon, jossa oli vaan kaks tai kolme eri mĂ€kee, mut se oli tosi söpö paikka keskellĂ€ viidakkovuoria. Silloin mua Ă€rsytti aurinko ja juoksin vaan varjosta varjoon. Illalla oli poikien juhlat, jotka sai vĂ€hĂ€n paremmat arvostelut. Ne oli naamiaiset ja mĂ€ olin hippi. Syötiin pizzaa (pojat tarjoili) ja arvuuteltiin, ettĂ€ ketĂ€ ne yrittÀÀ imitoida tytöistĂ€. Ja sit ne teki sen kaikkein arvattavimman ja perinteisemmĂ€n, mitĂ€ kukaan meistĂ€ ei tietenkÀÀn tajunnu… Ne teki meistĂ€ sellasen ”junan” ja kiikutti meitĂ€ ympĂ€ri hotellia ja lopulta ulos.. ja kuten kaikki tietÀÀ, mitĂ€ silloin tapahtuu…ALTAASEEN! Tietty ne työnsi meidĂ€t altaaseen. MĂ€ otin kaveria kĂ€destĂ€ ja vedin sen mukana. Mutta silti se ei ollu vielĂ€ maksettu takasin.. me vaaadittiin kostoa! YhtenĂ€ iltana ku me vĂ€syneenĂ€ palattiin jostain reissusta, mĂ€ kokosin pojat hotellin eteen yhteiskuvaa varten. Mut vaan pojat, koska nyt piti saada oikeen machokuva. Pojat pullisti pikkuhabansa ja yritti olla oikeen vakuuttavia. ”Yks, kaks ja kolme…” Ja tytöt, jotka oli edeltĂ€ kiivenny ylĂ€kertaan, heitti ikkunasta vettĂ€ niskaan. Voi ettĂ€ me naurettiin. Me oltiin saatu se kosto mitĂ€ tarvittiin.

merirosvolaiva

KĂ€ytiin kattomassa Cristo Luzia. Se on sellanen valtava 33m korkee Jeesus-patsas vuorenlaella. Joka yö se valaistaan eri vĂ€reillĂ€, joilla on kai joku symboliikkaki. SillĂ€ patsaalla on kĂ€dessĂ€ sellanen ”lautanen” jotta se lĂ€hettÀÀ aina pimeeseen aikaan valoa kansalle. Olihan se ihan vaikuttava nĂ€ky, mutta mun silmÀÀn sen mittasuhteet oli ihan pielessĂ€. Ihan ku sillĂ€ olis ollu jĂ€ttimĂ€iset kĂ€det, mutta minijalat. SiellĂ€ vuorella (joka oli muuten hiukan Ă€kkijyrkkĂ€ : GO BUSSIKUSKI!) soi sellanen israelilainen musiikki ja se soi mun pÀÀssĂ€ koko loppupĂ€ivĂ€n. SieltĂ€ nĂ€ki myös hienosti koko kaupungin. Oli hienoo.

Cristo Luz

Vaikka se oli abien luokkaretki, niitĂ€ ei yhtÀÀn Ă€rsyttĂ€ny nÀÀ pienet kuokkavieraat. Ne otti meidĂ€t tosi hyvin porukkaan ja mĂ€ opin tykkÀÀmÀÀn niistĂ€. Jopa siitĂ€ nyrpeestĂ€ki vĂ€hĂ€n enemmĂ€n 😀 Ei mulla siis koskaan mitÀÀn sitĂ€ vastaan oo ollu, mut ei kyl puolestakaan kovin kovasti. Joka tapauksessa oli upee matka ja harmitti pakata tavarat ja lĂ€htee takaspĂ€in. Vikana iltana oli opettajien jĂ€rkkÀÀmĂ€t juhlat. VĂ€hĂ€n elegantimmat ja hienostuneemmat mut kivat. Oli vĂ€hĂ€n haikeempia ja tunteellisempia pelejĂ€, ku piti muistella ryhmĂ€n vuosia ja valitella parin viikon pÀÀssĂ€ olevaa koulujen loppua. Mulle tuli ihan ikĂ€vĂ€ viljakkalalaisia sitĂ€ kuunnellessa :’) YöllĂ€ mentii hyvĂ€stelemÀÀn meri ja mĂ€ juoksin ihan hulluna aalloissa. Tietysti kaikista hienoimmat vaatteet pÀÀllĂ€… -.- Mut se oli ihanaa. Rantaviiva muuttu koko ajan ja me juostiin vuorottain sitĂ€ pakoon tai sitte suoraan pĂ€in. MĂ€ tunsin itteni ihan pikkutyttöseks ja hullaannuin siihen mereen. Unohdin kaikki muut asiat ja vaan juoksin siellĂ€. Kauan!  Sitte mentiin kerÀÀmÀÀn simpukoita kaikille pikkutytöille tuliaisiks ja jos Rebekka luet tĂ€tĂ€, ni muistuta mua, ettĂ€ mulla on sulle ”itepoimittuja” simpukoita ^^.

Paluumatka suju mitĂ€ erikoisimmilla busseilla (kuten se yks, jossa oli puistosta ryövĂ€tyt puupenkit ja lasiseinĂ€t) ja pysĂ€hdyksillĂ€. Yöt ajettiin ja pĂ€ivĂ€llĂ€ pysĂ€hdyttiin hotelliin lepÀÀmÀÀn. Tai ei se mikÀÀn hotelli ollu, sellanen reppumatkaajien lepopaikka. Mut se oli just huippuhyvĂ€ meille 😀 Kotiin tultua mua vĂ€sytti ihan sairaasti koska bussissa en voinu nukkua. Ensin mun vieressĂ€ istu se nyrpee kaveri, mut sit se lĂ€hti ja siihen tuli mun hostserkku. Sit se meni kattoo leffaa ja mĂ€ ehdin jo riemastua ettĂ€ saan kaks penkkii; yhen pepulle ja toisen jaloille, mutta ei. Sit siihen tuli yks poika, joka halus keskustella mun kanssa matkasta. No mikĂ€s siinĂ€, mua vaan vĂ€sytti ihan himona. Ikkuna oli kylmĂ€ ja tĂ€risi tajuttomasti ja toisella puolella istu se poika. En voinu nojata mihinkÀÀn, mutten voinu istuu suorassakaan. MĂ€ kĂ€rsiiiin! 😀 En voinu vaihtaa paikkaa, ku se poika oli tullu siihen ihan vaan, ettei mun tarvis olla yksin. En kehdannu sanoo sille mitÀÀn ja sit keinuin siinĂ€ puolelta toiselle silleen, ”aah, nukahdan.. EI; IKKUNA! aah nukahdan…EI; POIKA! aah, nukahdan..EI! IKKUNA!!!” KĂ€rsivĂ€llisyys kasvaa…

Ai nii, me unohdettiin yks poika Brasiliaan 😀 Hahaa, oltiin Argentiinan puolella, ku tÀÀ yks soittaa ”EntĂ€ mĂ€?”. Olin ilkee, mut repesin. Nauroin ihan kippurassa, ope ei ihan niin paljoo, koska se poika oli Brasilian puolella yhessĂ€ hostellissa ja sen paperit oli meillĂ€! No me ootettiin ja ope haki sen sieltĂ€. Jotain mille nauraa jĂ€lkeenpĂ€in. Opella on vaan huoli siitĂ€, ettĂ€ huhu leviÀÀ ja kasvaa kaupungilla. Se oli kuitenki niin hyvĂ€ ja osaava matkanjohtaja, etten sitĂ€ sille toivois. Mun ”eno”.

Lokki ja sen heijastus

kolmen maan rajalla

Aii, sellanen matka. YhteensĂ€ tuli ajettua reilut 5000 km! Ihan varmasti unohdin paljon… 😀 mutta siinĂ€ pÀÀllimmĂ€iset jutut.

Syppeliini

p.s. Kaipailen viestejĂ€ Suomesta… Haluun tietÀÀ mitĂ€ siellĂ€ tapahtuu, KERTOKAA MULLE!

p.p.s. ootte rakkaita <3

p.p.p.s. ihan outoo ku kaikki paikat on tĂ€ynnĂ€ joulukoristeita ja mainoksia, ku on 30 astetta lĂ€mmintĂ€…? 😀 tulee hassu joulu…

3 vastausta

1. Eveksiiii sanoo:

MiltÀhÀn siitÀ pojasta mahto tuntua joka unohtu.:D
    Ja tÀÀllĂ€ sataa vettĂ€ eikĂ€ lunta, ettĂ€ ei tÀÀllĂ€kÀÀn vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ joulusta tuu mitenkÀÀn ”normaali”.

2. kaisla sanoo:

mul tuli kylmii vÀerit ku luin tÀtÀ :DD ja mua nauratti s eei ikkuna ei poika:DDDD
    sun eno o ihana.
    kuule eitÀÀl suomes mitÀÀ tapahdu :DD tÀÀl ei oo ees joulusta :((( mut muute iha jeeee :))

3. Kata sanoo:

HAHAHAHAHHAHAHA SYPÄÄÄÄ <3 ! :D:D ihanaa, kuulostaa niiin semikivalta ! 😀 meidĂ€n tĂ€ytyy lĂ€htee sitte sinne joskuusss aaaasiratsastaaan ja muutenkii ;))) <3 <3 ei vitsi noi putoukset on hienoja ja kaikki kuvat voi ettĂ€ on ikĂ€vĂ€<3 ja juku mitĂ€ latinopoikia 😉 pidĂ€ oooikei hauskaaaaaaaa ja siunausta sulle ! <3